top of page
  • Foto van schrijverGLOBU

Zo laad je jezelf op na de feestdagen

Zo, de feestdagen zitten er weer op. Wij hopen dat je mooie feestdagen hebt gehad en vol goede moed aan dit nieuwe jaar begint. Om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk bent klaargestoomd om de dagelijkse routine weer op te pakken in 2022, geven wij je graag wat tips om jezelf op te laden na de feestdagen!



Ontspannen na de feestdagen van 2021

Druk, druk en druk. Als je aan de meeste mensen vraagt hoe zij de feestdagen ervaren dan is dit het meest voorkomende antwoord onder vrouwen. Mannen genieten iets meer van de feestdagen maar het komt erop neer dat iedereen na de feestdagen wel toe is aan wat ontspanning. Hoe ontspanning er voor jou uitziet heeft te maken met persoonlijke voorkeur, maar misschien kunnen wij je met deze tips op nieuwe ideeën brengen.

De eerste tip is om regelmatige ontspanning als goed voornemen vast te houden. En met regelmatig bedoelen wij dagelijks. Zorg ervoor dat je jezelf dit jaar op de eerste plek zet en beloof jezelf om in 2022 elke dag minimaal 5 minuten voor jezelf te reserveren.

Ontspanning als goed voornemen


Als je klein wilt beginnen dan kun je jezelf voornemen om elke dag wat minuten vrij te maken voor het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek of meditatie. Dit soort activiteiten zorgen ervoor dat je even stil kunt staan bij het hier en nu waardoor je snel ontspant. Als je het groots aan wilt pakken dan kun je dit jaar ook vaker een ontspannende massage boeken. Of breng elke maand een bezoekje aan de spa. Of ga juist op zoek naar avontuur en reserveer elke maand een weekend om te gaan zeevissen of karten. De sleutel tot ontspanning is doen waar jij gelukkig van wordt, zodat je even nergens aan hoeft te denken en alleen maar hoeft te genieten.


Oefen met ontspanningsoefeningen

Om 2022 op een rustige en beheerste manier door te komen kun je oefenen met ontspanningsoefeningen. Voer deze oefeningen uit terwijl je bezig bent met dagelijkse taken of reserveer speciale momentjes om je focus even helemaal op jezelf te richten. Zo kun je bijvoorbeeld de 4-7-8 ademhalingsoefening proberen. Hierbij adem je voor 4 seconden in, houd je 7 seconden vast en adem je 8 seconden uit. Een simpele oefening die je op elk moment van de dag kunt gebruiken.



Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur ontspant iedereen op een andere manier. Het is daarom verstandig om uit te proberen wat voor jou werkt. In essentie houdt ontspannen in dat je iets anders doet dan waar je voorheen mee bezig was. Werk je bijvoorbeeld op een kantoor en tuur je de hele dag naar een scherm, dan ontspan je niet door achter de tv bank te hangen. Je kunt dan beter een bezigheid bedenken waarbij je niet achter een scherm ziet. Doe bijvoorbeeld een bordspel met je partner en/of kinderen.


Vond je dit artikel leuk en wil je meer lezen over health of lifestyle onderwerpen? Bekijk snel ons blog voor een collectie van leuke artikelen.

59 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page