top of page
Foto van schrijverGLOBU

Complete gids voor copywriting

Wat is copywriting?

Wat is copywriting nu precies? Copywriting is de kunst en wetenschap van het schrijven van teksten (woorden die worden gebruikt op webpagina's, advertenties, promotiemateriaal, e.d) die jouw product of dienst verkopen en potentiële klanten overtuigen om actie te ondernemen. In veel opzichten is het alsof je één verkoper inhuurt om al je klanten te bereiken. Een verkoopteam neemt één voor één contact op met klanten, een copywriter bereikt ze allemaal tegelijk via bijvoorbeeld billboards, tijdschriftadvertenties, verkoopbrieven, blog posts en meer.

Copywriting
Copywriting

SEO copywriting

Design, content marketing, SEO en growth hacking zijn allemaal onderdelen van een compleet digitaal marketingplan, maar copywriting is de core (kern) die alles met elkaar verbindt. Copywriting geeft betekenis aan je content en legt de basis voor je content marketing, SEO en growth hacking. Door betere teksten te schrijven, kunt je meer lezers omzetten in klanten, en dat is waar het natuurlijk allemaal om draait interesse bij de lezers wekken en dit vertalen naar verkopen.


Als je jouw teksten kunt gebruiken om een ​​boeiend verhaal te vertellen en tegelijkertijd klanten kunt overtuigen om jouw product te kopen, is er geen limiet aan de groei die jouw bedrijf kan behalen.


Als je echter vastzit aan het schrijven van generieke e-mails, advertenties en verkoopbrieven, kun je bij voorbaat verwachten dat je de rest van jouw ondernemers carrière zult worstelen met het maken van alleen enkele verkopen.


Wat is een copywriter?

Je hebt misschien verschillende mythes over schrijvers gehoord, zoals de suggestie dat schrijvers met talent worden geboren en dat je niet kunt 'leren' schrijven.

Of misschien heb je het tegenovergestelde gehoord, dat schrijven geen vaardigheid vereist en dat iedereen het kan.

Als het gaat om copywriting, zijn beide mythen niet waar.

Copywriters zijn professionals die hun vak hebben geleerd en geoefend. Niemand van ons is geboren met de wetenschap hoe je uitstekende teksten moet schrijven, maar het is absoluut een vaardigheid die bijna iedereen met een beetje doorzettingsvermogen kan leren.


Misschien vanwege de mythes over schrijvers, is copywriting een enigszins exclusief beroep gebleven waar niet veel mensen zich mee bezighouden die niets over copywriting weten.


Maar dit werkt juist in je voordeel als copywriter, want goed opgeleide copywriters zijn daardoor moeilijk te vinden, maar wij van Globu hebben ze in huis.


Wie gebruikt copywriters?

Copywriting vormt de kern van bijna elk bedrijf.

Zonder copywriters zouden bedrijven hun berichten niet kunnen delen met potentiële klanten om hun markten uit te breiden, of met huidige klanten om hen betrokken te houden.

Dit omvat websites, non-profitorganisaties, serviceproviders en fysieke retailers.

Ze hebben allemaal copywriters nodig.


Wat is het verschil tussen copywriting en content writing?

Als algemene vuistregel verwijst copywriting naar het schrijven van marketing en promotiemateriaal. Het schrijven van content daarentegen verwijst naar het schrijven van informatieve of redactionele pagina's op websites, zoals blogposts of productpagina's.

Sommige definities suggereren dat het schrijven van content puur informatief is en geen overtuigingskracht heeft, wat betekent dat het geen copywriting is.


Maar zelfs een artikelpagina gebruikt subtiele call-to-actions, meestal in de vorm van links naar aanvullende bronnen, of suggesties voor andere pagina's die je op de site kunt bezoeken.

En zoals elke goede copywriting, is het schrijven van content bedoeld om de lezer te betrekken en ervoor te zorgen dat ze een of andere vorm van actie ondernemen, zelfs als het gewoon op een website blijft om een ​​​​andere pagina te lezen.

84 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page