top of page
  • Foto van schrijverGLOBU

Top 10 Health tips voor een gezonde lifestyle

Met de huidige technologie is het makkelijker dan ooit om allerlei informatie in te winnen met betrekking tot je gezondheid. Maar er is echter een keerzijde. We zitten hierdoor ook meer dan ooit binnen, eten slechter en heeft ons lichaam vaak een tekort aan water. De kwaliteit van onze gezondheid gaat achteruit en daarom geven wij je graag onze top 10 health tips mee om je op weg te helpen. Aandacht voor je gezondheid met onze top 10 health tips, healthy snacks en een gezonde lifestyle zijn de sleutel tot een vitaal leven.




Health tips: Gezondheid


1. Volgens de richtlijnen moet een gezonde volwassene ongeveer 30 tot 35 ml water per dag per kilogram lichaamsgewicht drinken. Ons lichaam bestaat voor méér dan de helft uit water en is daarom het hoofdbestanddeel van het menselijk lichaam.

Vocht in het lichaam heeft een belangrijk doel, namelijk het afvoeren van afvalstoffen en vervoeren van voedingstoffen. Hierdoor levert het je lichaam meer energie op. Bovendien heeft water een goede invloed op je huis waardoor je er beter uit ziet.

Houd je niet van water drinken? Dan kun je verse gember, citroen, munt of komkommer in je water doen. Dit geeft een extra twist aan je water, waardoor je een gevoel van variatie ervaart en het is ontzettend verfrissend. Kortom water bevordert een goede gezondheid.


2. Probeer je voeding aan te vullen met multivitaminen. Helaas hebben we altijd wel een tekort aan een bepaalde vitamine door het drukke leven en het tekort aan zonlicht. Het is daarom raadzaam om extra vitamines en mineralen in te nemen zoals vitamine C en D, Zink, IJzer en Selenium. Dit uiteraard naast je dagelijkse aanbevolen portie groente en fruit.


Health tips: Healthy snacks

1. Probeer zoveel mogelijk een plant-based dieet aan te houden. Dit betekent zo min mogelijk dierlijke producten. Het is belangrijk om veel fruit, groente, vezels en eiwitten binnen te krijgen. Dit zijn de bouwstoffen van het lichaam en zorgen voor herstel en energie. Het is bewezen dat een plant-based lifestyle kanker en hart- en vaatziekten voorkomt, waardoor je je vitaal blijft voelen.


2. Probeer zoveel mogelijk bewerkte suikers te beperken en eet in plaats daarvan healthy snacks zoals pure chocolade van minimaal 65 procent. In het begin is het even wennen, maar de voordelen zijn enorm. Cacao is een ontzettend goed natuurlijk product wat je alsnog een gelukkig en vitaal gevoel kan geven.

Cacao heeft een hoog gehalte aan antioxidanten wat een beschermd effect heeft op hart- en vaatziekten. Ook bevat het mineralen zoals magnesium die het hart ondersteunen en hersenfunctie stimuleren. In plaats van chips kun je noten eten en in plaats van snoep gedroogde cranberries of kersen. Deze moeten dan wel natuurlijk gezoet zijn. Ook is het erg gezond om rauwe groentes te eten als healthy snack zoals paprika, komkommer, wortel of Cherry tomaatjes.


3. Eet dagelijks probiotica producten of supplementen zodat slechte bacteriën zich niet in je darmen kunnen ontwikkelen. Het gebruik van antibiotica, stress, overmatige suikerinname of een vezelarm dieet kan de darmflora verstoren. Probiotica zijn levende bacteriën die voorkomen in yoghurt, kefir, brie, zuurdesembrood, augurken en tempeh, maar er zijn ook genoeg tabletten of andere supplementen beschikbaar.


Richtlijn bij eten in de avonduren

4. Eet niet meer na 19 uur! Vaak beweeg je veel minder waardoor je lichaam de voeding als vetopslag zal bewaren. Je stofwisseling werkt in de avond en de nacht ook veel langzamer. Kortom, stimulatie van vetopslag. Blijf dus ook van de late night healthy snacks af.

Het is daarom belangrijk dat je overdag voldoende eet. Voeding verteren kost veel energie, dus je zult minder goed slapen wanneer je na 19 uur eet en wie wilt nou niet genieten van een diepe slaap en frisser en uitgerust wakker worden!


Health tips: Lifestyle




1. Beweging is een hele goede manier om je lichaam gezond te houden. Een gezond hart is immers belangrijk voor een lang leven. Het is daarom aan te raden om elke dag zo’n 20 tot 30 minuten te bewegen. Dit kan bestaan uit wandelen, joggen of oefeningen die je thuis kunt doen.

Daarnaast komt er door beweging een stofje genaamd endorfine vrij, wat je een gelukkig gevoel geeft, dus echt de moeite waard!


2. Bewegen is heel belangrijk, maar de plaats waar je dit doet ook. Probeer zoveel mogelijk in de natuur te bewegen. De natuur zorgt voor rust en zorgt ervoor dat je stresshormoon verlaagd wordt. Ook is het belangrijk om je ochtend te beginnen in de natuur. Je stimuleert je bloedsomloop, waardoor er meer zuurstof binnenkomt zodat je afvalstoffen sneller afgevoerd worden.


Rust en meditatie

3. Mediteren draagt bij tot een gezonde geest. Omdat lichaam en geest samenwerken is het erg belangrijk om je geest te trainen net als het lichaam zodat deze zo vitaal mogelijk door het leven kan gaan. Meditatie helpt tegen depressie, stress en angst. Een goede geestelijke gezondheid is essentieel om veerkrachtig te blijven.


4. Slaap minimaal 7 tot 8 uren per nacht. Slaap is ontzettend belangrijk voor het herstel van lichaam en geest. Het hersteld de inspanningen van de dag en zorgen voor de opbouw van reserves voor de volgende dag. Maar het heeft ook enorm veel invloed op je hormoonbalans, met als gevolg een goede stofwisseling en vetverbranding. Tijdens je slaap maak je huid-collageen aan en s ’nachts is deze aanmaak het hoogst. Collageen bevordert elasticiteit van de huid. Je kunt dus terecht zeggen dat slaap ook wel een schoonheidsslaapje genoemd kan worden.

83 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page