• GLOBU

Het geheim van kleur bekennen in je dieet

Wist je dat kleur een invloed heeft op je stemming? Je persoonlijkheid en karaktereigenschappen kunnen we ook uitdrukken in een kleur. Wist je dat de kleur van voeding invloed heeft op je lichaam? Elke kleur heeft haar eigen kracht heeft? Wist je dat je je lievelingskleur vaak ook je favoriete groenten en/of fruit is? Lees in dit artikel over het geheim van kleurrijk eten. 

Sharing = Caring

Ik zat met een lieve vriendin op het strand en vroeg haar wat is je favoriete fruit? Meloen, aardbei en mango zei ze. Ik vroeg haar.. en wat zijn je lievelingskleuren? Groen, rood en beige. Grappig dat dit precies de kleuren zijn van haar favoriete fruit. Dat gaf smaakte naar verder onderzoek…De resultaten zijn verrassend en leuk. Ik deel ze graag met je. 

Kleur bekennen van binnen naar van buiten

Misschien weet je al iets over de invloed van kleur en de kracht hiervan op ons leven. Je kunt je bijvoorbeeld heel happy en energiek voelen bij gele kleuren. Of je krijgt verliefde gevoelens wanneer je aan de kleur rood denkt. Bij een aantal testen, vooral in het bedrijfsleven, worden persoonlijkheden en karaktereigenschappen uitgedrukt in kleuren. Oranje mensen zijn vaak resultaatgericht en houden ervan om aandacht krijgen. Geweldig voor ons Oranje elftal. Soms kleden wij onszelf in de kleur van hoe we ons voelen. Hiermee breng je door de kleur van je kleding je gevoel naar buiten. Door kleurrijk eten brengen we nu de kracht en het gevoel van buiten naar binnen. 


Kleurrijk voeding spreekt aan en is gezond

Vaak spreekt voeding met een mooie kleur ons erg aan. We houden vaak niet echt van onnatuurlijke, doffe kleuren. Heb je er weleens over nagedacht welke kleur eten je vaak op tafel zet? Vaak zetten we steeds weer dezelfde kleuren voeding op tafel te zetten. Terwijl er zoveel variatie in kleuren is. Wist je dat kleurrijke groenten en fruit niet alleen mooi zijn, maar dat ze een krachtige werking hebben boordevol gezonde voedingsstoffen zitten. Elke kleur heeft een eigen positieve werking op onze gezondheid. Daarom is het belangrijk om dagelijks kleur te bekennen in onze voeding. 

Hieronder de verschillende kleuren met hun werking 

1. Rode voeding: Verwarmend, stimulerend en geeft kracht

2. Oranje voeding: Versterkend, kalmerend en eetlust bevorderend

3. Gele voeding: Harmoniserend, laxerend en reinigend

4. Groene voeding: Kalmerend en rustgevend

5. Blauwe voeding: Antiseptisch, slaapverwekkend en kalmerend

6. Indigo voeding: Versterkend

7. Paarse voeding: Creativiteit verhogend

1. Rode voeding: Verwarmend, stimulerend en geeft kracht

Rood voedsel is goed voor je nieren, blaas en spieren en is een krachtige antioxidant. Voorbeelden zijn tomaten, rode paprika, watermeloen, kersen, veenbessen, frambozen, rode bieten, en aardbeien. Het is de lycopeen die tomaten en watermeloen haar rode kleur geeft. Rode paprika's bevatten een veel beta-caroteen. Deze stimuleren het immuunsysteem. Bessen zijn een goede bron van vezels en vitamines, zoals vitamine C.

2. Oranje voeding: Versterkend, kalmerend en eetlust bevorderend

Oranje voeding is goed voor je haar, je gebit, je huid, je ogen, huid, haar, je botten. Dit vanwege de hoge hoeveelheid bètacaroteen. Ook bevat oranje voeding veel vitamine B6. Dit zorgt voor een verhoogde weerstand, stimuleert je spijsvertering, zorgt voor vorming van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Probeer eens meloen, papaja, zoete aardappel, oranje, wortelen, oranje paprika, pompoen, mango's, perziken, abrikozen of een andere of groente dat je menu te zetten! Oranje groenten en fruit zijn goede bronnen van bèta-caroteen, antioxidanten en vezels. 

3. Gele voeding: Harmoniserend, laxerend en reinigend

Gele voeding is goed voor je maag, je lever en je zenuwstelsel. Voorbeelden zijn maïs, gele paprika, gele pompoen, bananen, citroenen, grapefruits, aardappelen of een andere zon-gekleurd te produceren. Aardappelen en bananen zijn grote bronnen van kalium, noodzakelijke mineralen voor de cardiovasculaire gezondheid. Grapefruit en citroenen zitten boordevol vitamine C. 

4. Groene voeding: Kalmerend en rustgevend

Groene voeding is o.a. goed voor je ogen, je haar, je huid en je immuunsysteem. Go Green! Groene groenten of fruit zoals broccoli, peren, sperziebonen, selderij, witte druiven, artisjokken, courgettes, spinazie, sla, erwten, komkommer,  avocado, kiwi's, spruitjes of limoenen zijn niet alleen superlekker, maar ook supergezond. Groene groente en fruit zit boordevol gezonde voedingsstoffen zoals vezels, vitamine A en C. Wist je dat broccoli en kool sterke anti-kanker voedingsmiddelen zijn?

5. Blauwe voeding: Antiseptisch, slaapverwekkend en kalmerend

Blauwe voeding is zorgt voor een goede slaap en een ontspannen nachtrust zonder nachtmerries. Voorbeelden van blauwe voeding zijn rozijnen, bramen, bosbessen, pruimen, paddestoelen. Dit zijn voedzame vruchten die werken als anti-oxidanten.

6. Indigo voeding: Versterkend

De kleur Indigo zit tussen blauw en paars. Voorbeelden zijn vijgen-en radicchio. Ze zien er niet alleen leuk uit, ze zijn ook nog eens extra gezond. Het pigment die de groenten hun kleur geeft, is een bijzonder krachtige antioxidant. Dit voorkomt cel schade en helpt in de strijd tegen kanker. Vijgen zijn uitstekende bronnen van vezels en kalium en er zitten ook veel vitaminen en mineralen. Vooral veel vitaminen A, B en C. Voor de groep mineralen moet je denken aan: kalium, fosfor, calcium en magnesium. Dat zijn zeer belangrijke mineralen voor ons lichaam. Vooral calcium is essentieel voor je botten en tanden.

7. Paarse voeding: Creativiteit en antibacterieel

Paarse voeding eten werkt zeer sterk kalmerend. Paarse voeding is goed voor het tegengaan van veroudering. Dit komt door vele antioxidanten en vitamine E. Vitamine E reguleert de vorming rode bloedcellen. Het houdt je spier- en andere weefsels in stand en het is belangrijk voor je weerstand. Aubergine, bloeiende boerenkool, rode of paarse uien, rode druiven en pruimen zijn allemaal heerlijke keuzes. Rode druiven bevatten reserveratrol, welke goed is ter voorkoming van hart- en vaatziekten.

Tip van GLOBU Health: 7 kleuren voor 7 dagen

Iedereen weet inmiddels dat belangrijk is om zo gevarieerd mogelijk te eten. Je krijgt zo de nodige vitaminen en mineralen binnen goed te functioneren, gezond te zijn en gezond te blijven. Mocht je niet weten wat je moet koken vandaag? Laat je eens inspireren door alle kleuren van de regenboog. Zeven verschillende kleuren voor elke dag van de week. Zeven dagen om weer iets anders te verzinnen. Eet bijvoorbeeld op maandag rood voedsel, dinsdag geel voedsel, woensdag oranje voedsel, donderdag blauw voedsel, vrijdag groen voedsel, zaterdag indigo voedsel en zondag voedsel met de kleur paars. Per kleur is er voldoende keuze, dus variatiemogelijkheden genoeg.

Beken kleur in je dagelijks voedsel. Laat de kleuren van de regenboog je inspireren. En als je wilt kun je je dagelijkse outfit ook eens laten matchen met dezelfde kleuren. Geweldig toch?

Deel je ervaring

Vind je dit een waardevol artikel voor je gezondheid en vitaliteit? Help ons dan dit artikel te verspreiden door het te delen met anderen op je social media. Deel bijvoorbeeld op je social media. Ook heel leuk als je een reactie achterlaat.

GLOBU Health Give Love Be United in a healthier world. Copyright GLOBU 2020

#kleurrijk #voeding #gezondheid #regenboog #genezingskracht


0 keer bekeken

Nederland

©2020 designed by GLOBU.
KVK 76512444
contact