top of page
  • Foto van schrijverGLOBU

Content trends 2021

Bijgewerkt op: 22 dec. 2021

Content marketing is ontzettend belangrijk binnen de communicatie- en marketingstrategie. De aandacht hiervoor blijft naar verwachting ook toenemen in het nieuwe jaar en daarom delen wij graag de meest populaire content trends van 2021.





We zijn in een tijd beland waar er meer dan ooit online wordt geshopt, online met elkaar wordt gecommuniceerd en gewerkt. Er zijn hierdoor een aantal content trends naar de voorgrond verschoven waar bedrijven profijt van kunnen hebben. Een goed Content Management Systeem en een marketing plan kunnen je al goed op weg helpen. In dit artikel geven wij je een aantal tips die helpen bij het maken van content.






1. Data driven content trends

Data is een heel belangrijk gegeven binnen de content strategie.

Met data kun je het volgende achterhalen:

  • Welke content je kunt publiceren op je website.

  • Wie je doelgroep precies is.

  • Wat deze doelgroep precies wilt.

  • En via welke kanalen je ze het beste kunt bereiken etc.

Hier is onderzoek en een goed marketing plan voor nodig.

Door grondig onderzoek te doen, kun je een gerichter marketing plan opzetten. Er zijn een aantal tools die je hierbij kunnen ondersteunen, zoals de SEO tools Moz of Semrush, maar ook Google Trends is erg geschikt.


Ook is het lezen van meningen en recensies op bijvoorbeeld forums of social media een goede methode om informatie in te winnen.


2. Focus op je doelgroep

In plaats van alleen massa data verzamelen en “potentiële” kopers te interesseren, is het heel belangrijk doelgericht te werk te gaan. Dit kun je doen door goede content te maken. Het soort content wat gemaakt is voor mensen en niet voor een zoekmachine.


Het moeten goede verhalen zijn waarmee je mensen verbindt. Goed geschreven teksten waarbij afbeeldingen absoluut niet achterwege moeten blijven. Schrijf niet al te lange teksten, maar biedt wel alsnog meerwaarde aan de lezer.


Het is daarbij heel belangrijk dat je transparant en authentiek bent.

We leven in een tijd waar er regelmatig sprake is van desinformatie. Mensen zijn daardoor vaak op zoek naar echte verhalen en de gemiddelde persoon heeft het ook snel door wanneer een verhaal niet echt is. Blijf daarom ook in gesprek met je klanten. Ga juist wel in op lastige vragen of negatieve reviews.


Ook is het een optie om een klant juist wel een kijkje te laten nemen in het productieproces, want dit wekt vaak compassie bij de klant op en zorgt voor transparantie. Daarnaast is het ook belangrijk dat als er een keer iets fout gaat, dit open en eerlijk kan worden besproken. Iedereen kan fouten maken dus het is goed om dit bespreekbaar te maken en samen tot een gepaste oplossing te komen. Dit wekt weer vertrouwen op en versterkt de samenwerking.

3. Live content trends


Geschreven content is een veelgebruikte methode, maar Facebook en Instagram hebben enorme trends opgezet zoals live-streaming en Webinars.


Hierdoor kun je voor een grote groep mensen gratis je content delen. Het is een ontzettend populaire manier die is doorgebroken tijdens de pandemie.


Mensen zaten massaal thuis, waardoor het bekijken van livestreams enorm is gegroeid. Hierdoor hebben niet alleen influencers zich gestort op dit type marketing, maar ook bedrijven zijn hiermee aan de slag gegaan. Diverse populaire platforms zoals YouTube, Instagram, Facebook en Twitch geven aan dat livestreams ongeveer 3x meer worden bekeken dan normale video’s en hierdoor ook meer comments regenereren.

Bedrijfsmatig kun je ook heel goed een livestream toepassen. Je kunt bijvoorbeeld een nieuw product lanceren, in gesprek gaan met klanten, een kijkje achter de schermen geven of een Q & A sessie houden.


Een Webinar is ook een erg geschikte manier om live content te delen met je klanten. Het grote verschil met een livestream is dat het meer gericht is op het delen van kennis en zich vaak richt op een bepaald onderwerp.

Ook hoef je niet altijd instant live te gaan.


Je kunt het bijvoorbeeld vooraf opnemen en dan een moment instellen om de video live te laten gaan. Hierdoor kun je met een goede voorbereiding goed beslagen ten ijs komen. Het is uiteraard wel belangrijk om de Webinar interactief te houden. Dit betekent dat het goed is om de kijkers vragen te stellen en ook hun vragen te beantwoorden.

Ook het implementeren van tools zoals polls, foto’s of slides met voorbeelden blijken succesvol te zijn. Kijkers worden dan niet overstelpt door een lange eenzijdige overdracht van info.

4. Content management systeem

In plaats van het betalen van een dure website maker, is het nu de trend om volledig je eigen content op je website te maken. Een CMS is een software toepassing, veelal een webapplicatie waarmee je eenvoudig zelf een eenvoudige website kunt maken.

Hiervoor heb je niet veel technische kennis nodig en kun jij zelf bepalen wanneer en welke content er op je website gepubliceerd moet worden.


Er zijn een aantal CMS systemen die je hiervoor kunt gebruiken en die elk ook een andere functie hebben, denkend aan Joomla, Wordpress, Umbraco of Drupal. Ze werken allemaal prima, maar hebben ook hun voor en nadelen. Zorg dat je altijd rekening houdt met je marketing plan en aan de hand daarvan een goede keuze kunt maken.




Tot slot

Dit zijn maar een paar van de meest populaire content trends van 2021. Er zijn natuurlijk nog veel meer content trends beschikbaar of te bedenken en het is daarom belangrijk om te kijken welke het beste bij jouw onderneming past.


Wij kunnen je altijd helpen om je doelgroep te bereiken via content marketing door het bedenken van nieuwe manieren voor je content strategie en het opzetten van een nieuw marketing plan of het helpen uitkiezen van een geschikt content management systeem.






77 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page