• GLOBU

GLOBU Business: Passie + Impact = Poen

Bijgewerkt: mei 14

De wereld waarin we leven heeft volop uitdagingen. Vroeger zetten voornamelijk de overheid, NGO’s en goede doelen zich hiervoor in. Sinds een aantal jaren is er een aanzienlijke stijging van zogeheten sociale ondernemingen. Hun missie is niet alleen groeien en geld te verdienen, maar om goed te doen in het universum. Vraag je je weleens af hoe we en passie en poen en tegelijkertijd impact kunnen maken?  Zo, ja dan zul je dit artikel heel graag willen lezen. In dit artikel lees je meer over het waarom, hoe en voorbeelden van sociaal ondernemerschap. 



Wat is sociaal ondernemerschap

Sociaal ondernemerschap is een vorm van ondernemen gericht op de 3-P-benadering: economische prestaties (profit), met respect voor de sociale kant (people), binnen de ecologische randvoorwaarden (planet).  Sociale ondernemers combineren commercie met maatschappelijke vraagstukken. Ze houden zich niet alleen bezig met winst. Het succes van een sociale onderneming wordt namelijk ook bepaald door hoe hun bedrijf de wereld verbetert.  Anders dan non-profitorganisaties, maken sociaal ondernemers wel winst. Maar de focus ligt op de sociale of ecologische verandering die wordt aangebracht terwijl er winst wordt verdiend.


Wat is het verschil tussen regulier en sociaal ondernemerschap? 

Reguliere ondernemers hebben een idee, beginnen een bedrijf en verdienen geld. Ze schrijven een bedrijfsplan, verstrekken het document aan een bank, krijgen soms een financiering en werken onvermoeibaar om hun bedrijf op te schalen en winst voor zichzelf en hun investeerders te genereren. Geweldig, want Nederland draait op deze ondernemers. Sociale ondernemers baseren echter het oprichten van hun sociale onderneming niet op behoeften als persoonlijke vrijheid en onafhankelijkheid, maar op de behoeften/ uitdagingen die zij zien bij anderen. ‘Geld verdienen’ is niet het ultieme doel van sociaal ondernemingen. Ze willen vernieuwende oplossingen vinden voor maatschappelijke uitdagingen. En ze verdienen daarbij ook geld. Kortom, sociaal ondernemingen bieden oplossingen voor echte problemen én zijn in staat een gezond verdienmodel op te zetten.


Waarom een sociaal onderneming starten? 

In de afgelopen 5 jaar tijd is het aantal sociaal ondernemers met 80% gegroeid. Ze  zorgden voor 30.000 nieuwe banen. Maar waarom starten sociaal ondernemers een onderneming? Vanwege hun maatschappelijke verantwoordelijkheidsgevoel! En omdat ze willen bijdragen. Op basis van empathie voor anderen en de ervaring en wetenschap dat maatschappelijke problemen in het algemeen steeds ernstiger worden, willen ze hun talenten, netwerk en expertise inzetten. Daarnaast zijn voor vele sociale ondernemingen ook de ervaring van een probleem in de privésfeer een belangrijke motivatie om een sociale onderneming te starten. 

In deze tijd van sterk toegenomen concurrentie, is sociale verantwoordelijkheid een onderscheidende factor. Daarnaast willen steeds meer mensen werken voor een sociale onderneming. De werkgelegenheidspercentages stijgen en werknemers hebben een keuze voor wie ze werken. Velen sociaal ondernemers, vooral jongeren, kiezen ze ervoor om te werken voor, of te ondernemen in bedrijven met sterke maatschappelijke missies.



Voorbeelden van sociale ondernemingen

Er zijn vele sociale ondernemingen en deze varieren van branche, soort, omvang en missie. Hieronder een aantal bekende en opkomende sociale ondernemingen: 


1. Toms

Toms heeft aantoonbaar sociaal ondernemerschap op de kaart gezet. Het begon als een één-op-één-model; Koop een paar schoenen en TOMS zou een paar geven aan een kind in nood. Tegenwoordig biedt het kopen van een paar TOMS-schoenen of een zonnebril schoenen, zicht, water, veilige geboorte en pestpreventiediensten aan mensen over de hele wereld.


2. Ben & Jerry's 

Ben & Jerry's streeft ernaar "om welvarende welvaart te creëren voor iedereen die verbonden is met ons bedrijf: leveranciers, werknemers, boeren, franchisenemers, klanten en buren". Ze doen dit door hun inkoopkracht te gebruiken om positieve veranderingen te ondersteunen, hun productievoetafdruk klein en verantwoordelijk te houden, terug te geven aan lokale gemeenschappen en heerlijk ijs te maken.


3. Oneplanetcrowd

Oneplanetcrowd gelooft dat ze met duurzame innovatie de wereld mooier kunnen maken. Hun missie is om de uitdagingen waarvoor ze staan samen met ondernemingen en investeerders op te lossen. Daarom bouwen zij al vanaf 2012 aan een game-changing community. We brengen innovatieve ondernemingen en toekomstgerichte investeerders samen om de transitie naar een duurzame economie te versnellen. Via Oneplanetcrowd worden gevestigde ondernemingen en projecten gefinancierd. Alle ondernemingen op Oneplanetcrowd leveren een bijdrage aan één of meerdere Sustainable Development Goal(s).


4. GLOBU

GLOBU ziet een gezamenlijke wereld voor zich waar mensen verder kijken dan voorzien in hun eigen behoeften en hun ogen open hebben voor waar ze anderen kunnen helpen. GLOBU wil juist de mensen die het minder hebben de kans geven om hun dromen waar te maken. GLOBU wil deze mensen in staat stellen om uit te blinken in hun leven. Zij zet zich in om mensen te helpen, de middelen te geven, te bekrachtigen en financieel toe te rusten om hun leven te verbeteren en datgene wat ze creëren te vermenigvuldigen. Zodat zij op hun beurt in staat zijn om hetzelfde te doen in het leven van anderen. Ze noemen dit een GLOBU-Flow. GLOBU draagt bij aan deze visie door te investeren/ zaaien in de talenten van anderen. Dit doen ze door geld of donaties te ontvangen voor onze producten en / of van investeerders. GLOBU investeert dat geld in het leven van behoeftigen. Daarnaast willen ze mensen en talentvolle mensen inspireren door artikelen te schrijven,  video's te produceren te delen. Met de verdiensten wordt 20% van de winst geinvesteerd in GLOBU projecten. Want sharing = caring. 

5. Mud Jeans 

Ieder jaar wordt er in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Bert van Son vond dat hartstikke zonde, omdat de productie van kleding belastend is het voor het milieu. De grondstoffen uit kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Zo is Mud Jeans ontstaan: Een bedrijf dat hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Mud Jeans wil het kleding model veranderen, waar hij een leaseconcept wil normaliseren. Van Son wil hiermee een voorbeeld zijn in de markt, om op die manier andere merken te stimuleren om mee te doen.


6. Kromkommer 

Hoe vreemd is het dat lekkere groente en fruit wordt weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er qua uiterlijk net iets anders uit zien. Deze voedselverspilling konden Chantal, Lisanne en Jente in 2013 niet aan en startten Kromkommer. Zij willen gekke groenten en fruit redden van de dood. Ze willen bewustwording creeën om mensen anders te laten kijken naar groente en fruit. Dat doet Kromkommer door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Waste Geweest Feest, De Kromkommer Pop-Op Shop, etc. Daarnaast hebben ze ook een productlijn met daarin soepen van kromme groentes. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity willen zij een eerlijke maatschappij creëren.


7. Granny's Finest

Meer dan een miljoen van de 65+’ers in Nederland is eenzaam tot zeer eenzaam. En daar wil Granny’s Finest  tegen strijden. Zij bevorderen de sociale cohesie door senioren te verbinden met jongeren. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerk. In groepen worden zij begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny’s Finest uitstapjes voor de ouderen. Daarmee is Granny’s Finest het ambachtelijke modemerk dat generaties laat samenwerken.


8. Lumeco

Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED-verlichting. Daarmee zorgen zij ervoor dat installaties klimaat neutraal worden. Naast het ombouwen zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen worden vervangen en de rest van het armatuur hergebruikt kan worden. Het ombouwen van de verlichtingsarmaturen doen zij in samenwerking met sociale werkvoorzieningen, op die manier ontstaat er winst aan meerder kanten, zoals een social enterprise bedoeld is.





Ideeën voor sociaal ondernemerschap 

Dus je wilt iets goeds doen, maar weet niet precies waar je moet beginnen? Hier zijn een paar ideeën voor sociaal ondernemerschap:

  1. Crowdfunding

  2. Microfinancieren 

  3. Mentorschap of het startkapitaal verstrekken aan ondernemers in ontwikkelingslanden

  4. Sport / oefening / je talenten delen met minderbedeelden d.m.v. video of live. 

  5. Koken voor mensen die het niet kunnen

  6. Innovatieve of technologische projecten voor ontwikkelingslanden, bijvoorbeeld elektriciteit 

  7. Educatief reizen

  8. Een samenwerkingsplatform / marktplaats creëren 


Deel je ervaring

Vind je dit artikel waardevol? Help dan mee dit artikel te verspreiden door het te delen met anderen. Deel bijvoorbeeld op je social media. Ook heel leuk als je een reactie achterlaat.


GLOBU Economy Give Love Be United in a wealthier world. Copyright GLOBU 2020

#Social #Entreprise #SociaalOndernemen
0 keer bekeken

Nederland

©2020 designed by GLOBU.
KVK 76512444
contact