top of page
  • Foto van schrijverGLOBU

GLOBU Business: Sociaal Ondernemen

Bijgewerkt op: 24 jan. 2022

De wereld waarin we leven kent tal van uitdagingen. In het verleden waren het vooral de overheid, NGO's en liefdadigheidsinstellingen die zich hiervoor inzetten. Sinds enkele jaren is er een aanzienlijke toename van zogenaamde sociale ondernemingen. Hun missie is niet alleen om te groeien en geld te verdienen, maar ook om goed te doen in het universum. Vraag je je wel eens af hoe we passie en poen kunnen combineren om een impact te maken? Zo ja, dan zul je dit artikel willen lezen. In dit artikel kom je meer te weten over het waarom, hoe en voorbeelden van sociaal ondernemerschap.




Wat is sociaal ondernemerschap

Sociaal ondernemerschap is een vorm van ondernemen die gericht is op de 3-P benadering: economische prestaties (winst), met respect voor de sociale kant (mensen), binnen ecologische beperkingen (planeet). Sociaal ondernemers combineren commercie met sociale kwesties. Het gaat hen niet alleen om winst. Het succes van een sociale onderneming wordt namelijk ook bepaald door hoe hun bedrijf de wereld verbetert. Anders dan non-profit organisaties maken sociale ondernemers wel winst. Maar de nadruk ligt op de sociale of milieuverandering die tot stand komt terwijl er winst gemaakt wordt.





Wat is het verschil tussen regulier en sociaal ondernemerschap? 

Gewone ondernemers hebben een idee, beginnen een bedrijf en verdienen geld. Ze schrijven een bedrijfsplan, leveren het document aan een bank, krijgen soms financiering en werken onvermoeibaar om hun bedrijf op te schalen en winst te genereren voor zichzelf en hun investeerders. Geweldig, want Nederland draait op deze ondernemers.


Maar sociale ondernemers baseren de oprichting van hun sociale onderneming niet op behoeften zoals persoonlijke vrijheid en onafhankelijkheid, maar op de behoeften/uitdagingen die ze bij anderen zien. 'Geld verdienen' is niet het uiteindelijke doel van sociale ondernemers. Ze willen innovatieve oplossingen vinden voor sociale uitdagingen. En daarbij verdienen ze geld. Kortom, sociale ondernemingen bieden oplossingen voor echte problemen en zijn in staat een gezond bedrijfsmodel op te zetten.


Waarom een sociaal onderneming starten? 

In de afgelopen 5 jaar is het aantal sociale ondernemers met 80% toegenomen. Ze creëerden 30.000 nieuwe banen. Maar waarom beginnen sociale ondernemers een bedrijf? Vanwege hun gevoel voor sociale verantwoordelijkheid! En omdat ze willen bijdragen.


Op basis van empathie voor anderen en de ervaring en de wetenschap dat sociale problemen in het algemeen erger worden, willen ze hun talenten, netwerk en deskundigheid inzetten. Bovendien is voor veel sociale ondernemingen de ervaring van een probleem in de privé-sfeer ook een belangrijke motivatie om een sociale onderneming te beginnen.




In deze tijd van sterk toegenomen concurrentie is sociale verantwoordelijkheid een onderscheidende factor. Bovendien willen steeds meer mensen voor een sociale onderneming werken. De werkgelegenheid neemt toe en werknemers hebben de keuze voor wie ze werken. Veel sociale ondernemers, vooral jonge mensen, kiezen ervoor om te werken voor, of zich in te laten met bedrijven met een sterke sociale missie.



Voorbeelden van sociale ondernemingen

Er zijn veel sociale ondernemingen en ze variëren in industrie, soort, grootte en missie. Hieronder staan enkele bekende en opkomende sociale ondernemingen:


1. Toms

Toms heeft aantoonbaar sociaal ondernemerschap op de kaart gezet. Het begon als een één-voor-één model; koop een paar schoenen en TOMS zou een paar aan een kind in nood geven. Vandaag levert het kopen van een paar TOMS schoenen of zonnebrillen schoenen, zicht, water, veilige geboorte en pestpreventie aan mensen over de hele wereld.


2. Ben & Jerry's 

BBen & Jerry's streeft ernaar "welvarende rijkdom te creëren voor iedereen die met ons bedrijf verbonden is: leveranciers, werknemers, boeren, franchisenemers, klanten en buren". Ze doen dit door hun koopkracht te gebruiken om positieve verandering te ondersteunen, hun productie-voetafdruk klein en verantwoordelijk te houden, terug te geven aan plaatselijke gemeenschappen en heerlijk ijs te maken.


3. Oneplanetcrowd

Oneplanetcrowd gelooft dat ze met duurzame innovatie de wereld een mooiere plek kunnen maken. Hun missie is om samen met bedrijven en investeerders de uitdagingen op te lossen waar ze voor staan. Daarom bouwen ze sinds 2012 aan een spelveranderende gemeenschap.


Ze brengen innovatieve bedrijven en toekomstgerichte investeerders samen om de overgang naar een duurzame economie te versnellen. Via Oneplanetcrowd worden gevestigde bedrijven en projecten gefinancierd. Alle bedrijven op Oneplanetcrowd dragen bij aan een of meer SDG's.


4. GLOBU

GLOBU stelt zich een gedeelde wereld voor waarin mensen verder kijken dan het voorzien in hun eigen behoeften en hun ogen open hebben voor waar ze anderen kunnen helpen. GLOBU wil juist de mensen die minder bedeeld zijn de kans geven hun dromen waar te maken. GLOBU wil deze mensen in staat stellen in hun leven uit te blinken.


Het wil mensen helpen, hen de middelen geven, hen bekrachtigen en financieel toerusten om hun leven te verbeteren en te vermenigvuldigen wat ze creëren. Zodat zij op hun beurt in staat zijn hetzelfde te doen in het leven van anderen. Ze noemen dit een GLOBU Stroom.


GLOBU draagt bij aan deze visie door te investeren/zaaien in de talenten van anderen. Ze doen dit door geld of donaties te ontvangen voor onze producten en/of van investeerders. GLOBU investeert dat geld in het leven van mensen in nood. Ze willen ook mensen en talenten inspireren door artikelen te schrijven, video's te produceren om te delen. Met de verdiensten wordt 20% van de winst in GLOBU projecten geïnvesteerd. Want sharing = caring. 

5. Mud Jeans 

Ieder jaar wordt in Nederland 135 miljoen kilo kleding verbrand. Bert van Son vond dit erg jammer, want de produktie van kleding is een belasting voor het milieu. De grondstoffen van kleding kunnen heel goed hergebruikt worden. Zo ontstond Mud Jeans: Een bedrijf dat het hergebruik van kleding(grondstoffen) wil stimuleren. Mud Jeans wil het kledingmodel veranderen, waarbij hij een lease-concept wil normaliseren. Van Son wil een voorbeeld stellen op de markt en andere merken stimuleren mee te doen.


6. Kromkommer 

Hoe vreemd is het dat lekkere groenten en fruit worden weggegooid? Waarom zou je zeggen? Omdat ze er net iets anders uitzien. Chantal, Lisanne en Jente konden deze voedselverspilling in 2013 niet uitstaan en begonnen Kromkommer.


Ze willen gekke groenten en fruit van de dood redden. Ze willen bewustwording creëren om mensen anders naar groenten en fruit te laten kijken. Kromkommer doet dat door opvallende campagnes te organiseren, zoals Het Bijna Afval Feest, De Kromkommer Pop-Op Winkel, enz.


Ze hebben ook een productlijn met soepen gemaakt van kromme groenten. Samen met een groot netwerk van telers, restaurant, fans en andere leden in hun Krommunity, willen ze een eerlijke samenleving creëren.


7. Granny's Finest

Meer dan een miljoen van de 65-plussers in Nederland zijn eenzaam tot zeer eenzaam. En dat is wat Granny's Finest wil bestrijden. Ze bevorderen de sociale samenhang door senioren met jongeren in contact te brengen. De senioren voeren hun hobby uit: Handwerken. In groepjes worden ze begeleid door jonge ontwerpers. Met de opbrengst van de verkochte producten organiseert Granny's Finest uitstapjes voor de ouderen. Zo is Granny's Finest het ambachtelijke mode merk dat generaties laat samenwerken.


8. Lumeco

Lumeco bouwt bestaande verlichtingsarmaturen om naar LED verlichting. Door dit te doen zorgen ze ervoor dat installaties klimaatneutraal worden. Naast de ombouw zorgt Lumeco ervoor dat verlichtingsarmaturen gerenoveerd worden, de elektrische onderdelen vervangen worden en de rest van de armatuur hergebruikt kan worden. De ombouw van de verlichtingsarmaturen gebeurt in samenwerking met sociale werkverschaffingsdiensten, zodat aan meerdere kanten winst wordt gemaakt, zoals een sociale onderneming bedoeld is te doen.





Ideeën voor sociaal ondernemerschap 

Dus je wilt iets goeds doen, maar weet niet goed waar je moet beginnen? Hier zijn een paar ideeën voor sociaal ondernemerschap:

  1. Crowdfunding

  2. Microfinanciering

  3. Mentorschap of het startkapitaal verstrekken aan ondernemers in ontwikkelingslanden

  4. Sport / oefening / je talenten delen met minderbedeelden d.m.v. video of live. 

  5. Koken voor mensen die het niet kunnen

  6. Innovatieve of technologische projecten voor ontwikkelingslanden, bijvoorbeeld elektriciteit 

  7. Educatief reizen

  8. Een samenwerkingsplatform / marktplaats creëren 


Deel je ervaring

Vind je dit artikel waardevol? Help dan dit artikel bekend te maken door het met anderen te delen. Deel het bijvoorbeeld op je sociale media. Ook erg leuk als je een reactie achterlaat.

Copyright GLOBU 2020

31 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Commenti


bottom of page